NORDMENN HAR DÅRLIG ARBEIDSMORAL

Hola,

Det er helt sykt hvor STOR forskjell det er på arbeidsmiljøet i USA & Norge, blir nesten litt flau på den norske befolkningens vegne… Folk ringer seg inn for de merkeligste og lateste grunner, fra mensen smerter til å være fyllesyk.. Et av problemene er jo og at det ikke blir store konsekvenser, det er jo vanskelig å gi noen sparken i Norge, siden ansatte har mange rettigheter, noe som selvfølgelig er både positivt og negativt. Og ikke nok med det, man får og lønning for de dagene man bruker egenmelding, hvor lett er ikke det da og ringe seg inn? Gå på en fest man gjerne vil på, være med venner eller late seg hjemme under dynen, og fremdeles få betalt for det!! Det er jo perfekt!!

Mens i USA og spesielt Disney er det super disiplin… Stempler du deg inn 1 min etter at skifte ditt begynner, så får du en halv prikk.. Ringer du deg inn, så får du en hel prikk PLUSS du får ikke betalt!! Så man mister rett og slett penger på å ringe seg inn.. Har du 3 prikker får du en skriftelig advarsel, har du 3 av de så får du sparken. Man får og veldig lett tilsnakk om man gjør noe feil, og får man tilsnakk 3 ganger så får man en skriftlig advarsel pga det.

Vet at det finnes muntlige og skriftlige advarsler her og, men jeg har ALDRI hørt om noen som har fått det aka tror ikke ledere er flink til å gi det ut… Det er også selvfølgelig mange negative ting med hvor strengt det er i USA, men jeg føler de har en mye bedre innstiling og bedre arbeidsmoral. En av de negative tingene er jo at folk kommer syk på jobb, når de egentlig skulle holdt seg hjemme, men ja man er jo redd for å få sparken, så da blir det plutselig slik….

(Kjøpte en kjempe god varm kakao tidligere i dag, med et hint av jordbær smak!)

Man kan selvfølgelig ikke ta alle under samme kam, kjenner mange som står på og gjør en fantastisk jobb. Ingen er perfekt, men jeg skal være ærlig å si at jeg er stolt over min arbeidsmoral. I Norge har jeg vært skikkelig syk 2 ganger, hvor jeg har endt opp på sykehuset. Mens i USA har jeg endt opp på sykehuset 1 gang, og vært “vanlig” syk 3 ganger… Og jeg har jobbet siden jeg var 14 år, så det sier litt.!! Så ja, føler jeg har litt rettighet til å skrive om dette temaet, siden jeg ikke har en dårlig arbeidsmoral… Jeg jobber mye når jeg først jobber, så nyter jeg livet og bruker mye penger når jeg først har ferie og reiser verden rundt..

LIK GJERNE FACEBOOK SIDEN TIL BLOGGEN FOR OPPDATERINGER
FØLG GJERNE INSTAGRAMEN MIN SILJE.S.LOPEZ

 

2 kommentarer

Siste innlegg