LOPEZ’S HJEMMELAGET HUMMUS

Hola,

Etter å lovet dere oppskriften på hummusen min en stund, så har jeg endelig tatt meg tid til å skrive dette innlegget. Ikke at jeg egentlig ikke har hatt tid, men lenge leve latskap.

Når jeg bestemte meg for å lage hummus, så jeg for meg mange timer og styr.  Så jeg ble overrasket over hvor lette det egentlig var. Ingrediensene er ikke så dyr, og heller ikke mange. Så det er utrolig mye billigere å lage hummus selv, enn å kjøpe på butikken som er utrolig dyrt.

Først og fremst må du lage Tahini, som er laget av sesam frø og olje. Det brukes i mange typiske mitt østen retter, og som sagt spesielt i hummus. Den gjør hummusen mye mer kremet. Hadde egentlig planer om å ta bilder av hvert steg. Men glemte det dessverre helt.

 

TAHINI

DU TRENGER:

– 140G sesam frø

– 2 til 4 spiseskjeer med natural oliven olje

– en klype salt

• Først «steiker» du sesam frøene på en steikepanne med litt olje, på medium varme. Når de begynner å bli gylden brun, putter du de til siden og lar de bli kald. De brenner veldig lett, så pass på å røre hele tiden, og skru gjerne ned varmen.

• Når frøene har blitt kald, putter du de i en blender og mikser til de blir deig aktig. Dermed tilfører du oljen og salten. Om den fortsatt er veldig tykk, tilfører du litt vann til den blir mer flytende. Konsistensen kan minnes om en pannekake røre.

• Du kan bruke tahini’en med eneste gang, eller lagre den opp til en måned i en lukket syltetøyglass/ oppbevarings boks.

 

HUMMUS

DU TRENGER:

 

– 250g kokt kikerter

– 60ml fersk sitron saft

– 60ml Tahini

– 1 båt med hvitløk (Du kan ta mer om du vil ha hvitløk hummus)

– 30ml oliven olje

– 1/2 teskje med spisskummen krydder

– 30/45 ml med vann

• Først mikser du Tahini og sitron saften til det blir en tykk pisket deig. Etter det mikset jeg inn hvitløk, oliven olje og spisskummen. Dermed delte jeg kikertene opp i to doser. Og helt på slutten tok jeg opp i litt vann for å gjøre den mykere. Pass på å miks godt mellom hver ingrediens du putter oppi.

• Tilslutt tok jeg litt olje og paprika krydder oppå. Veldig godt med hummus som grønnsaks dipp, eller på skiver.

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg