HVORFOR SKAL DE MØRKE HA SAMME RETTIGHETER SOM OSS?

Hola,

Har vært litt opp og ned på om jeg skulle skrive dette innlegget, siden jeg er redd for å skrive noe feil om et tema som er så sensitivt og viktig. Så når du leser dette innlegget, husk at dette er MINE tanker og MINE meninger.

Jeg har personlig aldri sett eller behandlet mørke på noen annerledes måte, og jeg kommer aldri til å gjøre det heller. Er faktisk  såpass forsiktig at jeg til og med ikke bruker ordet svart, men heller mørk. Det finnes mange typer hudfarger, noen er mørkere enn andre, og selv de som blir kaldt/kaller seg selv for svart/neger har forskjellige mørke hudtoner. Noen er mørkere enn andre, men de blir fortsatt plassert i en “boks” under navnet svart.

Hudfargen til oss mennesker burde ikke ha noe som helst å si, vi er alle lik, vi har alle et hjerte og en hjerne som kan både ta rette og gale valg. Og vist du tror på gud, vi er alle guds barn!!

Men alt dette hate har selvfølgelig en lang og dyp historie, jeg har ikke sittet i flere timer og lest om historien. Men jeg har et åpent sinn, reist rundt i verden, lært og forstått hvor det begynte og hvordan kulturen spiller inn.

Skal og være ærlig at jeg mange ganger har vært flau over å ha en lys hudtone, for de “hvite” folkeslaget har skylden, de var de som startet krigen mellom de hvite og det mørke for mange hundre år tilbake. Selvfølgelig kan ikke vi i dag ta skylden for hva forfedrene våre gjorde, men de er fortsatt folk i denne verden som tror at de er mer verdt, og har flere rettigheter siden de har en lysere hudtone. Det er utrolig trist, hvorfor kan man ikke bare se på medmennesker som likestilt, og velge kjærlighet over hat?

Jeg har selvfølgelig følgt med på hva som skjer i verden, og har selv postet mange støttende innlegg på både instagram og bloggen, men hjelper det? Kommer endelig demostrasjonene til å endre verdens syn på de mørke. Dette er ikke første gangen det har vært politi vold, og folk har demonstrert. Fant et bilde fra en demonstrasjon som er 55år gammelt, og ja ting har blitt bedre men ikke bra nok!

Jeg ber og håper på at alt skal endre seg og ikke noe mer rasisme, men jeg hater å si det. DET KOMMER ALLTID TIL Å VÆRE RASISME I DENNE VERDEN! For folk har rett på å si og vise hva de mener, og vi alle velger dessverre ikke kjærlighet og godhet, fremfor hat. Det er trist å måtte si at jeg burde nesten vært takknemlig for at jeg har en lys hudtone, for livet mitt kunne på mange måter vært hardere vist ikke.

Noe som også er helt absurd, er at mange rasister (spesielt amerikanerne) sier til de mørke at de må dra tilbake hvor de kom fra! For det første er mange av de født i USA som er BYGGET PÅ INVANDRING, for det andre så var det de hvite som dro med seg de mørke til landet og brukte de som slaver!

Når meg og Bettina var i Louisiana i USA, dro vi innom en plantation på vei mot New Orleans, og det var rett og slett forferdelig. Forferdelig men også lærerikt , alle skulle tatt seg en tur der. Vi gikk rundt og ble fortalt om alt de forferdelig som skjedde, de mørke ble brukt som slaver, levde oppå hverandre i dårlige vilkår, ble straffet om de tilba sin tro og ikke plantasje eierens kristne/katolske tro. De var ikke verdt noe som helst, ble de syke og ikke kunne jobbe, ble de drept fordi de ble heller en belastning. Så om du har sett 12 years of slave filmen, JA den er bygget på sannheten. Har du ikke sett den, burde du.

Vi har heldigvis kommet langt siden da, men vi har og fortsatt et langt stykke og gå. Så plis, velg kjærlighet og godhet over hat, lær de yngre generasjonene at alle er likestilt og si ifra om du ser rasisme!

Insta : SILJE.LOPEZ

Facebook: HER

0 kommentarer

Siste innlegg