DET VIKTIGE VALGET, OG MINE TANKER

Hola,

Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne når det kommer til temaet USA VALG 2020“, men jeg kan vel starte med at jeg er litt redd. Redd for at en ny borgerkrig er rett rundt hjørnet.

Egentlig var planen min å prøve å ikke bry meg, ikke følge med på alt kaoset rundt valget. Men alle prater om det, og det er ikke lett å holde seg unna når det popper opp overskrifter om valget overalt.

Jeg husker valget i 2016 hvor alle eller i hvert fall mesteparten trodde at Hillary var en klar vinner og Trump bare var en klovn, men vi alle så hvordan det gikk, og hvordan landet har endret seg i etterkant. Husker viben på valg dagen som var anspent, og ikke minst all rasismen som tok seg opp etterpå.

Det var og er fortsatt mange amerikanere som får slengt etter seg hver dag, at de må dra ræven tilbake til landet de kommer i fra aka for det meste latinske land. For det er visse personer, spesielt Trump supporters som tror de er mer verdt og “ren amerikansk”, som flesteparten vet er feil. Vi alle husker vel historie timene på barneskolen som beskrev hvordan britene spesielt slaktet indianerne, som er det opprinnelige folkeslaget som bodde i Amerika. Mesteparten av Amerikanerne har nok et gen eller to fra andre land. Måtte le litt når jeg skrev setningen om “rene amerikanere”,  tanken som slo meg, var at jeg nesten føler det kan sammenlignes med “pure bloods wizards” i Harry potter.

(Bilde i fra HER

Som dere sikkert har forstått så er ikke jeg en fan av Trump, kanskje han har gjort noen gode ting. Men tror nok at vi alle kan føle og se at rasismen og hat blant folkeslaget har blitt verre i løpet av de siste 4 årene. Jeg synes virkelig at det amerikanske folket virker mer splittet nå enn før, og det er noe jeg synes er utrolig trist, spesielt når jeg har lyst til å tilbringe resten av livet mitt i USA. Det har og vil nok for alltid være landet jeg føler meg hjemme i.

Så dagens valg er ekstremt viktig. I følge målingene ser det ut som Biden kommer til å vinne, noe jeg håper på siden jeg tror det kommer til å bli mer fred i landet etterhvert. Men jeg har og en dårlig følelse på at Trump på en eller annen måte klarer å snu tallene og går ut seirende. Kanskje han har kjøpt en stemme eller to fra Russerne? Uansett så blir det vel ikke borgerkrig om han vinner. Blir vel bokstavelig talt ikke borgerkrig om Biden vinner heller, men tror vi alle må gjøre oss klar for noen kaotiske måneder. Vi snakkes, og jeg ber til Gud om at Biden vinner.

 

Insta : SILJE.LOPEZ

Facebook: HER

0 kommentarer

Siste innlegg