DET “HVITE” FOLKESLAGET BURDE SKJERPE SEG

Hola,

Når jeg var i New Orleans for 2 uker siden, dro vi til Whitney Plantation hvor vi lærte mye. Vist dere har sett 12 years of slave, så var dette en av plassene det ble filmen vistnok. Vi hadde en dyktig tur guide som viste oss rundt, og fortalte historier om hvordan slavene levde. Alt i fra at de foret opp slavene før de solgte de, bare fordi de skulle se sterke og friske ut, når folk skulle kjøpe de.

Navnet og identiteten ble tatt ifra de, de fikk nye navn og kunne ikke ha noe religion. Begynte allerede fra de var 5 år med å jobbe, og leve alderen var fra 2-5 år, pågrunn av dårlige vilkår.

De ble slått, voldtatt og behandlet på en måte det ikke skulle vært lov! Tenk at folk gjorde dette mot andre mennesker. Og det er ikke så mange generasjoner tilbake hvor det fortsatt var slaver, kvinner hadde ingenting de skulle sagt og mørke folk ble sett på som søppel. Jeg er glad jeg lever i denne tidsalderen, men er utrolig flau over hva forfedrene mine har gjort.

Det hvite folk har utryddet mange folkeslag. De britiske slaktet indianerne, folke slagene i f.eks Australia og spanjolene var ikke akkuratt så veldig uskyldig de heller. Rett og slett det hvite folkeslaget!

Man kan jo tenke at dette var mange år siden, og at det ikke er noen form for rasisme, og at visse folkeslag blir sett ned på, i dagens samfunn. Men om dere tror på det, så er dere rett og slett blind. Hvor mange ganger i Norge har ikke det vært debatter om at Muslimene er noen forferdelige folk, som prøver å ta over verden?.

Og jeg tror nok at mange fortsatt ser ned på folk fra fattige land, når man bare skal være glad for at man har vokst opp i et velferd land.

Jeg er hvertfal utrolig glad for at jeg dro til Whitney Plantation, og fikk sett hvordan de levde og lært mer om den tiden. Legger ved noen bilder fra dagen.

LIK GJERNE FACEBOOK SIDEN TIL BLOGGEN FOR OPPDATERINGER

FØLG GJERNE INSTAGRAMEN MIN SILJE.S.LOPEZ 


3 kommentarer
    1. Jeg nekter å føle skyld for hva folk gjorde noen hundre år før min tid. Å hjernevaske dagens hvite befolkning til å føle kollektiv skyld for noe i historien bakover, er bare tøv. Det retter uansett ikke opp en dritt av fortiden. Det er nåtiden som teller, og der skjer mye skrekkelig utført av alle folkeslag..hudfarge uvesentlig! Mennesket er ingen ok skapning på denne kloden, – på flere måter.

      Man glemmer forresten glatt at flere tok slaver, for det lærte vi fint lite om på skolen. Muslimene tok sjøfolk, bl.a. De hadde jo makten i Sør-Europa, bl.a.
      I dag lever mange som sexslaver, inkludert barn, – grusomt. Mennesker tortureres. Osv osv osv.
      Så, det er nok å bruke tid og energi på i dag, istedet for å gremme seg over fortidens slaverier.

    2. Jeg kan ikke føle skyld for noe jeg ikke gjorde for 250 år siden. Det er ingenting annet enn latterlig å påstå at hvite folk idag skal føle skyld for noe de ikke har gjort. Hvite folk kjøpte slaver sier du? Ja, og svarte folk tok slaver og solgte de til europeere. Det er ikke slik at kun hvite folk har gjort slike ting. Alle gjorde slike ting. Afrikanske høvdinger tok slaver, folk fra andre stammer, og solgte de til europeere. Og hvis min tipp-tipp-tipp oldefar kjøpte slaver, hva pokker har det med meg å gjøre i 2019?? Jeg skal liksom rydde opp i alt som alle mine forfedre har gjort?. Nei takk. Jeg finner ingen grunn til å gjøre det. Det er altfor lenge siden og jeg har ingenting med det å gjøre. Jeg er en hvit nordmann og det er ok. Ikke noe feil med det. Jeg ber ikke om unnskyldning for å ha blitt født hvit i Norge.

      Og en siste ting; nå er det flere hundre år siden slaveriet. Kan dere være så snill og slutte å bruke offer-kortet? Dere bruker deres forfedres smerte til å oppnå fordeler for dere selv. I Norge kalles det å være en drittsekk. Ingen av dere som idag klager på slaveri, har noensinne vært slaver. Dere har full frihet, en iphone i èn hånd og en hamburger i den andre og dere prater om slaveri som om det er noe som angår dere personlig. Det er ganske svakt å utnytte noe som skjedde for så lenge siden. Det dere gjør, er å spytte i ansiktene til alle som faktisk opplevde slaveri. Dere har ikke den minste anelse om hvordan det var, men dere bruker det for alt det er verdt. For å få fordeler selv, i 2019. Rasisme-kortet deres begynner å bli tynnslitt, dere har brukt det altfor mye. Dere er så opptatt med å være ofre, at dere aldri kan bli noe annet enn ofre.

    3. Dette med at vi har debatter i Norge om at muslimer er fæle og prøver å ta over verden, det skjer fordi dere krever spesielle rettigheter. Kanskje du ikke vet dette, men det èn ting nordmenn absolutt ikke tolererer; folk som krever. Hvis du vil at jeg skal bli irritert på deg og be deg dra til h*******, så bare prøv å krev noe. Kom med et krav og se hva som skjer. Dere krever for mye, hele tiden. Særrettigheter, religiøse rettigheter, krav etter krav etter krav. Nordmenn tåler det ikke, nordmenn ser på seg selv som en gruppe. Og den gruppen tåler ikke kravstore folk. Slik har det vært bestandig. Så å reise til Norge og kreve noe, er en veldig dårlig idè. Det er den ene tingen som får meg til å snu ryggen til utlendinger, når de begynner å kreve så er det slutt. Da er min tålmodighet oppbrukt. For oss nordmenn så er det ekstremt frekt gjort. Det er det frekkeste man kan gjøre. Når man krever så sier man samtidig “jeg er så spesiell så jeg må få alt jeg ber om”. Og nordmenn tåler ikke det.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg