BRITER KAN GÅ Å TA SEG EN BOLLE

Hola,

Er det noe det jobbes hardt med fortiden, så er det å ikke dømme personer. Ikke tenke dårlige tanker, og være psykisk tilstede med en ro om at jeg skal være takknemlig, takknemlig for livet og alt jeg har. Har jeg ikke noe positivt å si, så skal jeg bare holde kjeft. MEN, jeg kan love dere at det er utrolig vanskelig. Dagene jeg ikke er på jobb, så går det greit og det er enklere. Men på jobb er det så utrolig mye hardere.

Jeg har ikke noe problem med å være snill, hjelpsom og prøve å være takknemlig for hver eneste ting som går min vei. Men det er når gjestene mine er krevende, ikke hyggelig og tilslutt topper det med å ikke gi noe tilbake, at alt jeg jobber for går rett ut vinduet.

Vet ikke hvor mange kameler jeg har måtte svelgt de siste dagene, bete tennene sammen og gått rundt å sagt til meg selv “be greatful , be greatful”. Selvfølgelig kan jeg ikke skyve alle under samme kam, men det er desidert britene / UK personer som tar kaka, og ødelegger den gode rythmen min. De er rett og slett noen djevler. De krever så sykt mye mer enn det de fortjener, er frekk med den “hyggelige britiske aksenten” og etter alt strevet, og all løpingen frem og tilbake bare får å gjøre de glad. Legger de igjen under 10% eller velger å ikke gi noe som helst tips. TAKK SKAL DU FAEN MEG HA. (Det værste er at dette er begynnelsen av “Brite sesongen” ) 

For dere som kanskje ikke forstår dette. Her i USA så lever servitører av tipsen, så når man går ut og spiser så må man enkelt og greit selv betale for tjenesten servitøren gjør. Har man ikke råd til å tipse servitøren sin, så har man heller ikke råd til å gå ut og spise. Da lager man mat hjemme eller tar take out. Enkelt og greit. Men så har man selvfølgelig personer som ikke setter seg inn i hvordan ting fungerer i de forskjellige landene man besøker.

For eksempel : I Japan er det frekt å tipse, i Norge runder man ofte heller beløpet opp siden tipsen er ekstra penger og ikke hva man lever av, mens i Brasil legges alltid 15% tips på regningen fast. Og ja, det er selvfølgelig ikke bare britene som ikke kan å respektere den amerikanske tips kulturen, nordmenn er og ganske dårlig på det.

Mange synes det er unødvendig å måtte tipse, men er det? Som sagt i USA så er tipsen lønnen til folk. Så tipser man ikke, så har servitøren gått i minus, siden servitøren må tipse bartenderen som laget drikkene deres, og de som leverte maten til dere.

Man kan tenke på det slik : I Norge er det dyrt å spise ute, fordi “tipsen/service” er inkludert i hele mat/drikke utgiften aka servitøren får en grei lønning. Mens i USA er det billigere å spise ute, pågrunn av at tipsen ikke er inkludert og man må selv betale for den servicen man får. Men folk er grisk, og vil gjerne ha måltidet så billig som mulig. Så når folk ser på prisene på menyen så tenker de ikke over at det bare er prisen for matretten/drikken, og at man må ta hensyn til at man også må betale for jobben servitøren og kjøkkenet gjør.

Så plis, tenk over og sjekk hva som er normalt i landet dere drar til. Og ha respekt for andres kultur.

 

LIK GJERNE FACEBOOK SIDEN TIL BLOGGEN FOR OPPDATERINGER
FØLG GJERNE INSTAGRAMEN MIN SILJE.S.LOPEZ

0 kommentarer

Siste innlegg