DU SKAL VÆRE EGOISTISK

Hi,

Tenkte jeg skulle fortelle en historie, som skjedde 15 April på Gran Canaria.

Den dagen var utrolig hard, og utrolig lang. Husker at de siste dagene hadde vært veldig kjip, men og veldig viktig for meg. Jeg åpnet meg veldig opp for venninen min Betina, som fikk meg til å innse forskjellige ting. Angående hva jeg gjør, hva jeg må endre på og hvorfor jeg er meg. 

Hun er veldig flink til å styre tankene sine, meditere og i det hele tatt har et veldig åpent sinn. Hun er flink til å ta vare på seg selv, og jeg skal være ærlig å si at hun er et forbilde for meg. Hun lærte meg for eksempel å meditere ( ikke det at jeg har gjort det i etterkant) men jeg har veldig lyst til å begynne med det igjen.

Men hvertfall tilbake til fortellingen. Hun hadde mange dager pratet om et fjell hun ville gå opp på, nærmere sagt Roque Nublo som er et av de høyeste fjellene på Gran Canaria. Og det eneste jeg tenkte hver gang hun nevnte det var “NEI, NEI, NEI,,. Ikke på tale at jeg skulle opp på noe fjell. Og prøvde alltid å finne en unnskyldning for at vi ikke skulle få tid til det. 

Men 15 April,etter at jeg hadde gått morgenturen min, stormet hun inn på rommet mitt og sa at hun var klar for å dra på fjellet. Jeg ga etter, for siden hun hadde så lyst til å gå opp på det fjellet hun hadde pratet om i evigheter, så måtte jeg jo bare joine. Da blir jo hun glad, og jeg liker å glede folk som betyr mye for meg.

Når jeg kom opp på fjellet, skjønte jeg hvorfor hun ville opp på toppen. Det er en av de nydeligste utsiktene jeg har sett, påvei opp gikk vi faktisk igjennom skyer, noe jeg aldri hadde tenkt jeg kom til å oppleve. Siden fjellet var såpass høyt. 

Når vi var der oppe, fikk jeg og etterhvert kjeft for at jeg ga etter. Noe som gjorde meg utrolig forvirret. Hun ville jo opp på toppen, og jeg ville glede henne. Hvordan kunne det være feil? Svaret hennes var enkelt ” MAN SKAL ALLTID SITTE SEG SELV FØRST,,. Noe som fikk meg til å tenke, gruble og analysere. Hun hadde jo rett, og jeg innså og at jeg alltid har vært en “people pleaser”. Har i mange situasjoner igjennom årene puttet meg selv og mine behov til side, for å glede andre. Og det er jo ikke bra å plassere seg selv på andre plass, for å hjelpe og glede andre. For du hjelper de med å komme seg videre og frem i livet. Mens du selv står fast der du alltid har vært. Dette er hvertfall noe jeg har følt på.

Så i tiden etterpå har jeg fått mye mer selvrespekt, og er blitt flinkere til å tenke igjennom ting. Har jeg lyst til det, har jeg behov for det, har jeg energi for det og hva får jeg ut av det. Har nesten blitt grunnregelen min, og gå igjennom de spørsmålene til meg selv, hver gang jeg blir puttet i situasjoner hvor jeg må velge.

Du tenker kanskje at jeg er utrolig egoistisk, og at det blir feil å bare skulle tenke på seg selv. Men vettu hva, man lever bare en gang. Og man må gjøre det beste ut av det. Det er jo ikke slik at jeg ikke deler, ikke har omsorg og bryr meg om andre. Men at jeg tar vare på mine behov og meg selv.

Så 15 April var dagen det gikk et lys opp for meg, og som har til dags hatt en stor innvirkning på meg som person. Så tusen takk til Betina! Hun ga meg en opplevelse, og en brikke i hvordan jeg skal ta bedre vare på seg selv psykisk

 

 LIK GJERNE FACEBOOK SIDEN TIL BLOGGEN FOR OPPDATERINGER

FØLG GJERNE INSTAGRAMEN MIN SILJE.S.LOPEZ 


2 kommentarer

Siste innlegg